Sök:

Sökresultat:

134 Uppsatser om Webbaserade enkäter - Sida 1 av 9

MetodanvÀndning vid utveckling av webbaserade informationssystem

Webbaserade informationssystem blir allt vanligare och komplexiteten pÄ system ökar. Tidigare har utvecklingen varit driven av tekniker och verktyg med avsaknad av metodstöd. Det finns metoder tillgÀngliga vilka specifikt Àr framtagna för utvecklingsmiljön, men anvÀndningen av dessa verkar vara lÄg. Arbetet syftar till att undersöka i vilken utstrÀckning som metoder för webbaserade informationssystem anvÀnds och varför de inte anvÀnds i högre grad. För att svara pÄ denna frÄgestÀllning har en enkÀtundersökning genomförts mot systemutvecklare som arbetar med webbaserade informationssystem.

NÀrstÄendevÄrdares syn pÄ teknologi och webbaserade tjÀnster i vÄrdandet av en Àldre nÀrstÄende i hemmet med en diagnostiserad demenssjukdom

I dagens samhÀlle har det framkommit att tekniken som utvecklas sÀllan eller aldrig har anpassats efter nÀrstÄendevÄrdares behov och situation. För att kunna förÀndra nÀrstÄendevÄrdarnas förutsÀttningar för anvÀndandet av teknologi och webbaserade tjÀnster Àr det viktigt att deras syn pÄ teknologi och webbaserade tjÀnster kommer fram. Syftet med studien Àr att beskriva hur nÀrstÄendevÄrdare ser pÄ teknologi och webbaserade tjÀnster i vÄrdandet av en Àldre nÀrstÄende i hemmet med en diagnostiserad demenssjukdom. LÀmplighetsurval med nio informanter som uppfyllde inklusionskriterierna genomfördes i samarbete med anhörigkonsulenter. En ostrukturerad intervjuguide anvÀndes som datainsamlingsinstrument.

Webbaserade ERP-system - Ramverk för utvÀrdering

För att skapa en större konkurrenskraft och hantera det allt hÄrdare affÀrsklimatet vÀljer mÄnga företag idag att implementera Enterprise Resource Planning (ERP) system, dessa heltÀckande affÀrssystem integrerar alla verksamhetens delar med en gemensam databas och skapar nya möjligheter. För att kunna utvÀrdera vilken nytta en organisation fÄr av ett sÄdant system behövs det lÀmpliga analytiska ramverk. Trots att det finns ramverk för denna typ av utvÀrdering, rÄder brist pÄ lÀmpliga utvÀrderingsverktyg. En ny utveckling pÄ marknaden för dessa system Àr webbaserade ERP-system. Systemet köps istÀllet som en tjÀnst, dÀr systemet finns pÄ en server hos tjÀnsteleverantören.

Webbaserade system: faktorer som pÄverkar utvecklingsarbetet

Webbaserade system har tidigare kunnat beskrivas som relativt okomplicerade webbsidor och utvecklingsarbetet har mÄnga gÄnger varit ostrukturerat. Systemen har med tiden blivit mer komplexa och webbmiljön har övergÄtt till att bli en plattform som kan stödja alla aspekter av organisatoriskt arbete. Vi vill i denna uppsats ge en inblick i utvecklingen av webbaserade system. Litteraturen beskriver olika faktorer som pÄverkar utvecklingsprocessen. Vi kommer att belysa ett antal av dessa faktorer samt ÄskÄdliggöra hur utvecklaren arbetar för att ta hÀnsyn till dem.

Kundrelationers förÀndrade förutsÀttningar : En studie kring hur kundrelationer inom fysiska- och webbaserade butiker kan kombineras och effektiviseras

Syftet med studien Ă€r att skapa en djupare förstĂ„else för, samt belysa och jĂ€mföra hur smĂ„ företag som har bĂ„de fysiska- och webbaserade butiker, potentiellt kan effektivisera försĂ€ljningen genom att kombinera sina fysiska- och webbaserade kundrelationer.Studien Ă€r utformad som en jĂ€mförande fallstudie dĂ€r sex företag undersöks genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer. De företag som har intervjuats Ă€r smĂ„ produktföretag som bedriver försĂ€ljning via bĂ„de en fysisk- och webbaserad butik. Företagen som har intervjuats Ă€r alla belĂ€gna i Kalmar eller pĂ„ Öland.Kundrelationer Ă€r en vĂ€sentlig del för alla smĂ„ försĂ€ljningsföretag som vill vara konkurrenskraftiga. Det Ă€r dĂ€rför viktigt att arbeta fram strategier för kundhantering. Kundrelationer inom fysiska- och webbaserade verksamheter har olika styrkor och svagheter.

För och nackdelar med webbaserade instrumentallektioner: En studie i pedagogers och elevers uppfattningar om instrumentalundervisning via internet

Syftet med undersökningen har varit att undersöka hur instrumentalpedagoger och elever ser pÄ webbaserade instrumentallektioner. ForskningsfrÄgorna Àr riktade mot att undersöka vilka skillnader samt vilka för- och nackdelar som finns mellan traditionell och webbaserad instrumentalundervisning. Undersökningen gjordes genom kvalitativa intervjuer med tvÄ verksamma instrumentalpedagoger och fyra elever. Resultatet av dessa intervjuer visar att varken pedagoger eller elever ser nÄgra större skillnader mellan de olika undervisnings-formaten. Det geografiska oberoendet anses vara den största fördelen med webbaserade lektioner medan den fördröjning av ljudet som uppstÄr i kommunikation över internet anses vara den största nackdelen.

Employer Branding genom Webbaserade Sociala NÀtverk : En Fallstudie pÄ Tekniska Verken

Syftet med föreliggande studie Ă€r att utifrĂ„n ett marknadsförings- och kommunikationsperspektiv beskriva och analysera hur olika parter inom fallföretaget Tekniska Verken uppfattar anvĂ€ndandet av webbaserade sociala nĂ€tverk för att attrahera potentiell arbetskraft.Åtta intervjuer genomfördes, fyra med chefer och fyra med nyanstĂ€llda, pĂ„ Tekniska Verken. Utöver detta har en observation anvĂ€nts för att samla in data. Empirin har analyserats och resultatet diskuterats i relation till tidigare forskning inom kommunikation, marknadsföring och employer branding.Resultatet av föreliggande studie presenteras i följande sju kategorier; att skapa medvetande, ett professionellt förhĂ„llningssĂ€tt, vikten av att vĂ€lja rĂ€tt kanaler, ett antal sĂ€tt att nĂ„ massan, tvĂ€tta bort den grĂ„a stĂ€mpeln, tvĂ„-vĂ€gs-kommunikation efterlyses samt kategorin rekyl. Den första kategorin beskriver respondenternas uppfattningar om Tekniska Verkens anvĂ€ndande av webbaserade sociala nĂ€tverk för employer branding. Kategorierna ett professionellt förhĂ„llningssĂ€tt och vikten av att vĂ€lja rĂ€tt kanaler innefattar förutsĂ€ttningar för employer branding genom webbaserade sociala nĂ€tverk.

Digital Skulptering och Asset skapande för Webbaserade Spel: Tidssparande eller tidsödande?

Det hÀr arbetet tar upp modellering och skulptering riktat mot webbaserade 3D spel samt texturerings processen och hur man kan arbeta med optimering.Syftet med arbetet Àr att undersöka om och nÀr det Àr anvÀndbart att utnyttja digital sculpting för detaljering eller skapande av meshes samt vilka avvÀganden som mÄste göras..

Webbaserat system för dugga

Detta Àr ett 10 poÀngs examensarbete pÄ C-nivÄ vid Karlstads Universitet. MÄlet med examensarbetet var att utveckla ett befintligt system för webbaserade kurstest sÄ att det ocksÄ kan anvÀndas för duggor. SÀkerheten skulle förbÀttras sÄ att studenter blir tvungna att logga in med anvÀndarnamn och lösenord nÀr de ska skriva duggor. Resultaten frÄn de studenter som skriver duggor skulle sparas i en databas. Vi hade ocksÄ som mÄl att lÄta studenter testa systemet och att lÄta dem fylla i en enkÀt med frÄgor om vad de tycker om ett webbaserat system för duggor.Det resultat vi har kommit fram till Àr ett system som bÄde hanterar webbaserade kurstest och webbaserade duggor.

KLOCKAN BARA GÅR - DET MÅSTE FINNAS NÅ®T ANNAT. : brukarnas berĂ€ttelse om Sjöliden

Syftet med föreliggande studie Ă€r att utifrĂ„n ett marknadsförings- och kommunikationsperspektiv beskriva och analysera hur olika parter inom fallföretaget Tekniska Verken uppfattar anvĂ€ndandet av webbaserade sociala nĂ€tverk för att attrahera potentiell arbetskraft.Åtta intervjuer genomfördes, fyra med chefer och fyra med nyanstĂ€llda, pĂ„ Tekniska Verken. Utöver detta har en observation anvĂ€nts för att samla in data. Empirin har analyserats och resultatet diskuterats i relation till tidigare forskning inom kommunikation, marknadsföring och employer branding.Resultatet av föreliggande studie presenteras i följande sju kategorier; att skapa medvetande, ett professionellt förhĂ„llningssĂ€tt, vikten av att vĂ€lja rĂ€tt kanaler, ett antal sĂ€tt att nĂ„ massan, tvĂ€tta bort den grĂ„a stĂ€mpeln, tvĂ„-vĂ€gs-kommunikation efterlyses samt kategorin rekyl. Den första kategorin beskriver respondenternas uppfattningar om Tekniska Verkens anvĂ€ndande av webbaserade sociala nĂ€tverk för employer branding. Kategorierna ett professionellt förhĂ„llningssĂ€tt och vikten av att vĂ€lja rĂ€tt kanaler innefattar förutsĂ€ttningar för employer branding genom webbaserade sociala nĂ€tverk.

USA, Sovjetunionen och Kuba under Kubakrisen : En lÀromedelsanalys av lÀroböcker i historia och webbaserade lÀromedel.

Denna studie behandlar webbaserade lÀromedel och lÀroböcker. LÀromedel Àr verktyg som anvÀnds i undervisningen. En pedagogisk text Àr inte neutral eller objektiv. Den övergripande problemformuleringen var hur dessa lÀromedel behandlar Kubakrisen, vad som privilegieras och vad för konsekvenser detta fÄr. För att besvara detta stÀlldes tvÄ frÄgor: Vilka lÀnder fokuserar lÀromedlen pÄ? Vilka hÀndelser tas upp och hur behandlas de? FrÄgorna besvarades i sin tur med en kvantitativ och en kvalitativ textanalys.

Webbaserad vÀgledning ur ett vÀgledarperspektiv

I och med att mÄnga saker digitaliseras idag, vÀcktes vÄr nyfikenhet kring hur vÀgledare ser pÄ denna digitalisering och hur det Àr möjligt att arbeta utifrÄn den. Skype, Facebook, MSN och andra virtuella rum har tagit oss till en teknisk nivÄ dÀr webbaserad vÀgledning Àr möjlig att utföra. Hur definieras dÄ webbaserad vÀgledning av vÀgledarna och pÄ vilka sÀtt anvÀnder de den? Detta Àr frÄgestÀllningar vi arbetat utifrÄn i det hÀr examensarbetet. Syftet Àr att undersöka den webbaserade vÀgledningen ur vÀgledarnas perspektiv.

Generisk AffÀrsmodell för E-tjÀnster

Intresset för e-tjÀnster och affÀrsmodeller har ökat det senaste decenniet, med anledning av Internets snabba utspridning och att allt mer webbaserade organisationer vuxit fram. Det rÄder dock viss missuppfattning över koncepten, vilket kan hÀrledas frÄn de mÄnga olika definitioner som finns för bÄde affÀrsmodeller och e-tjÀnster. I detta arbete ses e-tjÀnster som webbaserade tjÀnster som erbjuds genom anvÀndningen av Internet. För affÀrsmodeller finns tvÄ inriktningar: (traditionella) affÀrsmodeller och e-affÀrsmodeller. MÄnga blandar ihop dessa och gör dÀrmed ingen skillnad pÄ begreppen.

AnvÀndbara interaktiva webbaserade utbildningar för risk och sÀkerhet?

För att effektivisera sÀkerhetsintroduktionen för anstÀllda och entreprenörer har företag mer och mer börjat anamma trenden med interaktiva webbaserade utbildningar och utnyttjar idag datorn för utbildning av personal. Sveriges kÀrnkraftverk och LKAB Àr exempel pÄ företag som satsat pÄ denna utbildningsform. Dessa bÄda företags introduktionsutbildningar utgör undersökningsobjekt för denna studie. Syftet med studien Àr att undersöka anvÀndbarheten av dessa utbildningar ur ett anvÀndarperspektiv. Den teoretiska referensramen har utgjorts av teorier om mÀnniska-dator interaktion samt riktlinjer framtagna med utgÄngspunkt i dessa teorier.

Webbdesign ur ett tillgÀnglighetsperspektiv för funktionshindrade: varför utvecklas inte huvuddelen av alla webbapplikationer med anvÀndarstöd för funktionshindrade?

Utvecklingen av anvÀndargrÀnssnitt har sedan persondatorns intÄg i vÄrt samhÀlle utvecklats enormt för att i dag vara relativt vÀlutvecklade i anvÀndar- och tillgÀnglighet. TyvÀrr har inte utvecklingen av webbaserade grÀnssnitt utvecklats i samma takt och kan erbjuda funktionshindrade samma möjlighet till god anvÀndarvÀnlighet och tillgÀnglighet. Vi vill med vÄr uppsats finna nÄgra orsaker till varför det i dag inte utvecklas fler webbsidor och portaler med anvÀndarstöd för funktionshindrade. I vÄr fallstudie har vi funnit att nÄgra av orsakerna till varför inte fler webbsidor och portaler Àr mer tillgÀnglighetsanpassade Àn dagens, ligger inom omrÄden sÄsom ekonomi, ramvillkor och systemutveckling..

1 NĂ€sta sida ->